2012. október 28., vasárnap

YouTube használata az osztályteremben

Mint sok helyen láthatjuk, szerencsére terjednek a web 2.0-s eszközök használata az oktatásban is. Sok mód és lehetőség nyílik az érdeklődő, újító szemléletű pedagógusok számára.
Most szeretnék megosztani veletek a számomra újdonságnak számító YouTube EducationYouTube Teachers és a YouTube Schools weboldalakkal kapcsolatos pár információt.
A weblapok már egy éve működésbe léptek, melyeken regisztrálva kifejezetten oktató célú videók találhatóak. Az iskolák hozzáférést adhatnak diákjaiknak a saját iskolai videómegosztó felületükhöz.
A nagy hátulütője persze a nyelv kérdése, hiszen ezek a videók túlnyomóan angol nyelvűek, ami nagy gátat szab felhasználhatóságuknak.

A YouTube arra is ad tippeket nekünk, mivel lehet legeredményesebben és leglátványosabban bevonni az osztálytermi folyamatokba a weboldalaik használatát:

  1. Elkötelezhetjük diákjainkat olyan videók bemutatásával, melyek a saját életükkel kézzelfogható kapcsolatban állnak. A videók különböző véleményt és nézőpontokat válthatnak ki a diákokból, ami segíthet akár egy tudományos vita szikráját kipattintani. (pl. különböző látványos fizikai, kémiai kísérletek)
  2. Egy-egy témakör kapcsán külön lejátszási listákat hozhatunk létre, melyek elemei automatikusan játszódnak egymás után, megválaszthatjuk a sorrendet, kihagyhatunk belőle részeket, stb.
  3. A munkánk archiválása, melyeket évről évre felhasználhatunk, pl. grafikonok magyarázata, melyeket a diákok újranézhetnek, újraértelmezhetnek.
  4. Lehetőség egy-egy témában mélyebbre ásni. Olyan lejátszási lista létrehozása, mely a kötelező anyagrészen túlmutat, jobban leás egy-egy témakörben. Ezzel segítve az érdeklődőbb diákokat.
  5. A lemaradó diákoknak olyan videók feltöltése, melyek otthon újranézve segítenek a felzárkózásban.
  6. Áttekintés az elkövetkezendő vizsgáról, tesztekről.
  7. Kísérő kvízek a videók mellé az azonnali visszajelzés céljából.
  8. Ha a diákok az új anyagot megelőzően kapnak egy gyors, témaáttekintő videóvázlatot, akkor később erre építve, csoportmunkában lehet feldolgozni az anyagrészt. Így a diákok maguk is tanárrá válhatnak.
Ezek az eszközök nagyon praktikusak lehetnek, ha a felületeket szisztematikusan, naprakészen és egyértelműen vezetjük. Sajnos sok olyan próbálkozást láttam már, ahol Én magam sem igazodtam ki a tömérdek információ és adattömeg között, nem hogy egy gyerek... Ilyen esetben, hiába van benne sok munka és jó szándék, de nem ér célba, hiszen nagyobb nyűg a használata, mint amennyi az öröm benne. Nagyon fontos a pontos témamegjelölés, az egyértelműsítő alcímek és a helyes kategorizálás is.   




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése