2012. december 12., szerda

Átalakulás

Minden generáció fel tud idézni olyan pillanatokat az életéből,amikor unta vagy kiállhatatlan dolognak érezte a tanulást, amikor semmi kedve nem volt iskolába menni,vagy végigolvasni egy hosszú olvasmányt,esetleg olvasó naplót írni.

Az információs kor előtt a diákok lineáris folyamatban tanultak, a könyvük mellett az órai anyag,esetleg a mellé kiadott ajánlott irodalom voltak a források. Ma ez a lineáris folyamat megváltozott,mert az internet arra ösztönzi használóit,hogy egyik honlapról a másikra ugráljanak ahelyett,hogy egyetlen forrásra,például egy könyvre összpontosítsanak.Ez az új asszociatív gondolkodás,ami a diákok többségét képtelenné teszi arra,hogy elmélyüljenek az olvasásban vagy az írásban,a régi linerás működést igénylő tevékenységekben.

A kognitív folyamatok az agy neuroplaszticitása következtében változnak. A szokások,tanulási forma,az olvasási művelet és az íráskészség még nem nagyon látványos,de annál komolyabb átalakuláson megy keresztül. A neuroplaszticitás az agynak azt a képességét jelenti,amelyben a neuronok reagálnak a bemenő jelek típusának,erősségének és frekvenciájának megfelelően.

Az agyi képalkotó vizsgálatok bizonyítják,hogy a neuronok működése változást mutat, új kapcsolatok létesülnek ebben a tanulási folyamatban. Az információs kor is új bemenő jeleket jelent mindannyiunk számára.A megannyi vizuális inger folyamatosan áramlik,amiből kiválogatjuk a fontosabbakat és ezzel új asszociatív pályákat hozzunk létre saját agyi tevékenységünkben. Azonban a bemenő jelek mértéke és intenzitása mellé társulnak újabb vonások is.."
Tari Annamária

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése